Taktika a strategie teorie a praxe (nauky a cvičení) bývá jejich nejslabší stránkou. Není snad nutné chodit do historie a dokládat, jak se původně výborné věci vždy záhy chytí nevhodní lidé, a ti z ní učiní pravý opak původně zamýšleného. Není snad ani nutné toto vykládat na příkladech ze současnosti.
Každý hlupák, když nalezne hroudu zlata, se domnívá, že je tou nejvhodnější osobou, které ten poklad spravedlivě náleží, a že nejlépe ví, jak si s ním poradit. Než se však neschopní hlupáci vzpamatují, rychle je vystřídají schopní chytráci, kteří jsou těmi nejlepšími oborníky, jak si s hroudou zlata skutečně poradit.
Chytráci nemají žádné potíže, se mezi sebou domluvit. Dobře vědí, jak cenný poklad využít ke svému prospěchu, a jak jej zašantročit. Nakonec vystupují jako prvorození věrozvěstové, následníci a náramní odborníci. A hloupé veřejnost předkládají a prodávají bezcenné imitace a náhražky náhražek původní hroudy zlata. Zločinci se dokážou domluvit proti dobrodincům, ale dobrodinci mezi sebou nikoliv. Zločinci (rajas) jsou v řádu bytostí pochopitelně a spravedlivě postaveni výše než dobrodinci (tamas), tj. dobří, neschopní, pasivní, slušní a poslušní lidé. Ctnost z nouze se nepočítá.
Pokud se dostaneme k něčemu skutečně hodnotnému, v našem případě ke skutečně správné teorii a praxi, měli bychom se považovat za osoby zcela nevhodné, a to zvláště v případě, když taková disciplína vznáší přísné požadavky na své příznivce a následovníky. Měli bychom se snažit překonat rozpor mezi svojí nevhodností a vhodností pro danou kázeň. O tom přece právě je teorie a praxe!
Dále bychom se měli snažit zpřístupnit metodiku tréninku a trénink osobám vhodnějším, než jsme my sami. U štafety především záleží na hořící pochodni, a pak na uvědomělých, aktivních a vzájemně spolupracujících běžcích. Osoby nedovtipné, neschopné a jinak problematické, falešní běžci a publikum, zde jenom překáží.
Všichni skuteční trenéři mají radost, když jejich svěřenci jsou lepšími než oni sami. Na srdci jim leží blaho disciplíny, které zasvětili svůj život. Všichni dobří učitelé jsou spokojeni, když jejich žáci jsou lepšími než oni sami, a předměty, které vyučují, se pozitivně rozvíjejí. Všichni zodpovědní rodiče se snaží, aby jejich děti byli lepšími než oni sami a žili lépe lepším životem.
Pokud tomu všemu tak není, nastupuje nemilosrdný zákon úpadku. Morálka a motivace, vzdělání a výchova, teorie a praxe upadají. A zároveň s tím i ti, kteří za tyto oblasti zodpovídají, nebo se k těmto hlásí, a také upadá celá společnost. Dekadence slaví své orgie. Lidé jsou hanobeni. Morálka je terčem posměchu. Ohavnost se opájí svojí mocí. Degenerace lidské bytosti slaví své zasloužené vítězství.
Zmnožený klad (yang) je příčinou povstání dekadentního procesu, který vede k záporu (yin), avšak zmnoženým záporem (yin) povstává proces kadence vedoucí ke kladu (yin). V našem praktickém tréninku je tento fakt desítky let tisíckrát omílaným a prakticky procvičovaným zákonem.
Při kombinování dvou kladných pohybů (yang-yang), nelze dosáhnout jejich koordinace, zatímco koordinovat dva záporné pohyby (yin-yin), případně jeden pohyb záporný a kladný (yin-yang, yang-yin), je velice snadné. Předtím je však nutné zvládnout alespoň jediný pohyb (cvik) po stránce formální a (obsahové (pohybové).
Pouhé duševní pochopení je zde zcela nedostatečné. Funkci polarity je nutné prakticky cvičit a zvládat na úrovni podvědomí (těla). Asi to nebude nadsázkou, že když se někomu polární koordinaci nepodařilo prakticky a uvědoměle uskutečnit ani v jednom případě svého pohybu (cviku), vlastně vůbec neví, o čem tento článek pojednává. Pak si počíná jako slon v porcelánu.
V tělesném tréninku je nutné jeho zadání napřed alespoň částečně uskutečnit tělem, a duševní pochopení pak přijde následně. Nutné je zvládnutí úkolu na úrovni podvědomí. Pouhé duševní pochopení je bezcenné. A když navíc chybí i toto, všechno snažení je zcela zbytečné a neřkuli škodlivé.