Včerejší Beseda nad knihou Mistra Suna – O umění válečném měla menší účast. Zčásti kvůli souběžné akci, a z části snad že zájem o psychologii války je dnes malý.
Hlavní informace o zmíněné knize byly řečeny poměrně rychle. Pak následoval průřez současnou, bližší či vzdálenější historií, která poskytuje nejlepší příklady psychologie války. Zde se projevuje určitá víceméně menší či větší neznalost historie zejména u mladších generací.
Nevýrazný zájem mladších generací o historii způsobuje, že mladé lidi uspokojuje a odrazuje stupidní propagandistické klišé, které blíže nezkoumají, takže jim uniká pozadí událostí, které utvářely a utvářejí náš život. Objem historie je jistě velmi obrovský a nelze jej uceleně jedním člověkem zvládnout. Jde spíše o orientaci v současnosti, ke které příklady z minulosti mohou výborně sloužit.
Mimo praktického tréninku v psychologii války (bojovém umění) je kniha Mistra Suna vynikající pomůckou, která je stále všemi zájemci a odborníky studována. Nachází své uplatnění zejména jak ve vojenství a politice, tak v ekonomice. Je známou a hojně používanou příručkou, kterou studují manažeři a obchodníci, aby se naučili efektivně zacházet se svými nepřáteli (konkurenty a klienty).
Na besedě bylo možné se věnovat jenom rozboru několika aforizmů obsažených v knize. Byl například zmíněn aforizmus, který mezi námi koloval již před mnoha a mnoha lety, a který se týkal trestuhodné občanské pasivity našeho národa. Jak budou mnozí souhlasit, tato se nám v současnosti pěkně vymstila a možná i vymstí.
Smrtelná je krajina, v níž jen okamžitý boj vede k přežití, a kdo jej nepodstoupí, ten v ní zahyne.
Zcela namátkou jsme při besedě narazili ještě na jeden podobný aforizmus.
Neboť i kameny a kameny mají tu vlastnost, že ponechány na rovině zůstanou ležet, ale postaveny na svah se dají do pohybu. Hranaté se zastavují, oblé se řítí dál a dál.
Cílem besedy nebyl ucelený výklad knihy, ale vzbudit pozornost, kterou si zaslouží. Knihu není nutné znát nazpaměť, důležité je pochopení principu psychologie války (taktiky), který předkládá, a být schopen jeho prizmatem ku prospěchu svému i druhých správně vnímat naléhavé i podprahové otázky současnosti.