Následující příspěvek uvádíme pro jisté odlehčení, a též abychom trochu poukázali na provázanosti života mnišského a občanského, přičemž jeden bez druhého v normálních podmínkách nemůže být. Vzhledem k indisponovanosti autora, prosím, omluvte jeho nedostatky. Nelekejte se určité neuspořádanosti příspěvku. Zároveň bychom rádi poděkovali za vaše případné přispívání svojí tvorbou na tyto webové stránky.
Včera došlo k zajímavé debatě. Účastníci, aniž by si předem ujasnili, o kom mluví, ostře kritizovali nejmenovaného prezidenta, který prý chce zatáhnout Evropu do války, a možná i celý svět do války jaderné. Diskutující se podvědomě domnívali, že mezi nimi panuje shoda v úhlu pohledu.
Teprve na konci debaty se ukázalo, že jedni účastnící mluvili o voze a druzí o koze. Rozešli se znesvářeni a nastala mezi nimi válka. Byli zcela nezkušení ve věci vedení války nebo jen pouhé debaty. Byli pouhým pasivním materiálem, který válka svými manévry, operacemi a masakry zpracovává.
A o to možná šlo. Pro někoho je v momentální situaci velmi výhodné pod heslem sjednocování občanů rozeštvávat lidi. Je to běžná obchodní taktika (provokační), která se používá v politice a propagandě. Vytvoříme-li přemíru jednostranné propagandy, určitě vytvoří opačnou reakci, kterou chceme vyvolat.
Boj za mír končívá válkou a naopak. Zákon jednoty a boje protikladů způsobuje míšení protikladů, v našem případě protivníků, takže je nakonec nelze od sebe rozeznat. Jsou pak pouze dvojími módy jednoho nepřítele, který ovládá bojiště. Při určité frekvenci interakcí, mezi nepřáteli dochází k jejich splývání. Budeme-li poctivě hledat příčiny konfliktu, nikam se většinou nedostaneme.
Ať se potopíme do hlubin podvědomí sebevíce, obvykle se můžeme pouze zastavit na jeho nějakém spodním patře, kde dojde opět ke sporům se zastánci jiného patra příčin. Nedáme-li přesto pokoj, začneme se pohybovat v kruhu, tak dlouho, dokud snad neobjevíme pravou příčinu všeho.
Ve dnešním věku ekonomů, obchodníků a podvodníků je nejúčinnějším způsobem svádění viny na druhého jeho vyprovokovaná fyzická reakce, kterou jsme vyvolali přípustnými i skrytými akcemi, podle pravidel a kritérií, která jsme vnutili soupeři. Tomuto primitivnímu triku podléhá většina občanů při styku s obchodní reklamou a regály supermarketů.
Svým způsobem jsou tak občané vychováváni, cvičeni, modelováni a vpravováni do schémat mechanických reakcí, kterým se pak podvolují jak v politické propagandě, tak v běžném životě. Jsou-li přitom trochu příčetní a uvědomělí, mohou tak absolvovat znamenitou školu životních zkušeností.
Bylo až příliš dost času na praktické studium války (trénink), ale málokdo toho využil. Musí přijít potíže, krize a války, aby takové násilí aspoň některé jedince k tomu donutilo. Válka je zen. Jednota a boj protikladů je principem meditace (dhyana). Teoretické, logické a racionální myšlení v abstraktních pojmech zatemňuje mysl. Může být v nejlepším případě pouze návodem, tj. zadáním problému, ale většina se jej chápe pouze jako výsledku. Nebo jde o duševní trápení, které je metodou zenu, jejímž principem je vyhánění čerta ďáblem.
Nejlépe to poznáme při snaze o nějaký uvědomělý tělesný pohyb, kdy jsou tělo, síla a mysl uvedeny do činnosti. Pak se obvykle začne projevovat psychosomatický nesoulad, který vzdoruje snahám o uvedení do souladu, a který odolává pokusům o svoji koordinaci. Bytostný nesoulad se ovšem projevuje i při snaze o uvědomělé zaujetí nějaké tělesné polohy, při úsilí o ustálení těla, síly a mysli. Poloha je pouze fází pohybu, pohyb je sledem poloh.
Při uvedené snaze obvykle nastává zvrácená situace, kdy uvědomělá volní snaha vyvolává opačný účinek, který často dotyčnou osobu odrazuje. Zde platí paradoxní pokyn, jehož účelem je dosažení spontánnosti: Musíš to udělat, jako když nemusíš.
Tisíceré opakování zmíněného pokynu při běžném tréninku je obvykle zbytečné. U západně deprivovaných lidí vyvolává opačnou reakci, takže ve snaze o jeho vyplnění nasazují sílu své osobní vůle, ačkoliv je jim doporučováno, aby se jí právě vzdali. Násilím a napětím se nelze uvolnit. Uvolnění je však podstatou každého pohybu a polohy.
Často při nepovedeném cvičení dochází ke kurióznímu způsobu mučení, které cvičenci rádi mylně považují za správný trénink. Z hlediska trenéra pak nastává rezignace s nejistým výhledem do budoucnosti, že cvičenci snad své úsilí někdy vzdají. Obvykle se však vzdají tréninku, ačkoliv mnohdy jeho správné provádění právě začalo kulminovat. Neúspěšní neobstáli v konverzi, která byla účelem přípravného tréninku.
Mistr Sun praví: Kdo zná protivníka a zná sebe, vybojuje sto bitev beze ztrát; kdo nezná protivníka, ale zná sebe, jednou zvítězí, jednou prohraje; kdo nezná protivníka ani sebe, ztratí každou bitvu. (Podle knihy Mistr Sun O válečném umění, přeložil Oldřich Král, Votobia 1995)
Je určitou záhadou, ke které snad došlo buď chybou překladu, nebo nechtěným či záměrným vynecháním, že v uvedené poučce Mistra Suna chybí jedna pasáž. To, co však zbylo, je dostatečným návodem k tréninku, který by měl začínat od neznalosti sebe i protivníka, od čisté prázdné mysli.
:Tomuto primitivnímu triku podléhá většina občanů při styku s obchodní reklamou a regály supermarketů.“ Například všudepřítomné reklamní vymývání mozků permanentně vtlouká veřejnosti do hlav, aby si občané koupili přípravky na vaginální suchost, papilony, plešatost, erekci, klouby atd. Když si je fyzicky zakoupíte, je to vaše chyba, vaše agresivní akce (reakce). Jelikož takový obchod kvete, 1% reklamací lze snadno kladně vyřídit….a posílí to náš morální kredit v očích zblbnuté veřejnosti a dalších zákazníků….