Nezařazené

Poměry a vztahy (LŠ 2023) II.

Třetí den LŠ 2023, vzhledem k zájmu o práci nohou (chodidel), byla dopoledne zkráceně probrána Škola chůze – de facto náš dlouhodobý program, který obnáší veliké množství cviků a cvičení, bohužel neadekvátní malým počtům zájemců a cvičenců o ten jedinečný systém tréninku.

Dále byl dopoledne prezentován velice známý čínský kondiční program (chi kung) Osm kusů brokátu, a to s ohledem na dospělé občanské cvičence, na způsob sedavého zaměstnání a na cvičence se zdravotními problémy, které se týkají nohou.

V odpolední vyhrazené době se konala cvičení ve dvojicích, která se týkala obrany na krátkou bojovou vzdálenost. A potom proběhla vynikající prezentace Martina Šefary z jeho pobytu v Japonsku, Číně a Koreji.

V závěru Martinovy prezentace se objevila otázka ohledně iniciativy a hierarchie vztahů ve východní společnosti. U nás přicházejí v úvahu pouze dva systémy, kterými jsou tykání a vykání. (Onikání zaniklo postupně po rozpadu Rakousko-Uherské monarchie.)

Ve východních zemích existuje systémů iniciativy a hierarchie vztahů mnohem více a pro nezkušeného západního člověka mohou být nepřehledné. Jejich účelem je zabránění nepříjemných, trapných a urážlivých situací a střetů při vzájemné komunikaci.

Západní etiketa ovšem svojí dekadencí, vulgaritou, asertivitou a drzostí je závažným společenským problémem, který procesuje k amorálním a vulgárním vztahům. Příkladem nám může být neomalenost a drzost mladších lidí ke starším osobám, která je manipulací veřejného mínění vydávána za zdravé demokratické jednání.

Měli bychom si dávat pozor, když jednáme se staršími osobami, a snažit se abychom k nim nebyli netaktní, hrubí, drzí či sprostí. Ačkoliv se budeme domnívat, že tzv. máme pravdu, a že jsme nevinní, měli bychom se snažit strpět jejich omyl a jejich vinu.

V případě naší komunikace bychom se měli snažit dodržovat dva základní body společenského jednání (A. a B.):

  1. Nadřízený má vždycky pravdu.
  2. V případě, že nadřízený nemá pravdu, tak platí bod A.

Máme zde popisovat případy, kdy se jinak inteligentní a vzdělaní lidé chovali ke svým šéfům, jako idioti a spratkové? Tací jsou bohužel našimi vzory záporného jednání.

Nazvali byste například vedoucího své diplomové práce v jeho přítomnosti idiotem, a tak zahodili několik let pečlivého a náročného studia, nedodělali doktorát, a přišli tak o možnost lukrativního zaměstnání prospěšného sobě i společnosti? Pokud ano, tak tím idiotem jste vy.

Měli bychom si přece vážit toho, když náš nadřízený je méně inteligentní a méně vzdělaný, a neposmívat se mu, a uboze jej nepomlouvat. Měli bychom mít pro něj pochopení. Je to přece naše výhoda, když se v oboru vyznáme lépe než náš nadřízený, a když mu můžeme nenápadně podat pomocnou ruku. Není tím nijak míněno podlézání, jak se egoistické osoby mohou domnívat, ale porozumění pro jeho nadřízenou pozici.

A to vše zvláště v případě, když jsme nikdy žádnou nadřízenou pozici nevykonávali a nepracovali s lidmi, což je ta nejhorší práce na světě. Pokud náš vztah hodnotíme pouze ze své podřízené pozice a případné ukřivděnosti, tak jsme prostě nezkušení a mnohdy hloupí, takže bychom s tím měli dělat, abychom tací nebyli.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *