Povaha v sobě tají povahu váhy a rovnováhy. Problémem není ani tak povaha projevená, jako neprojevená, která působí na pozadí všech životních projevů, a která se začíná mocně uplatňovat zejména v dospělosti a stáří, když naivní optimizmus mládí dohasíná.
Ohýbej proutek, dokud je mladý, aby byl rovný a přímý. Starého psa novým kouskům nenaučíš, natož starého člověka. Jak všeobecně známo, pes je na tom se svojí inteligencí a povahou mnohem lépe, než jeho pán. Kolize nového, mladého a starého a člověka neprobíhá pouze v horizontálním čase, ale i ve vertikálním.
Včasný pozitivně usměrňující zásah do vývoje mladého člověka je v dnešní společenské mašinerii zcela vyloučen. Ojedinělé pokus obvykle končí spatně, a režim je žárlivě střeží. Výchova a vzdělání mladého člověka jsou přísně podřízené požadavkům trhu, který několik jedinců zvýhodňuje, aby většinu potlačil, deformoval a zneužil. A mládí má navíc své neodbytné požadavky, kterým se pozitivnímu usměrňování bytostných sil brání.
Mládí si chce ulevovat z kázně na něj kladené požadavky rodiny a školy. Větší volnost než tyto dvě instituce mu ovšem nabízí tzv. tržní prostředí, a tak se mladí lidé velice často staví proti svým rodičům, vychovatelům a učitelům. A zlovolný systém to s radostí podporuje, neboť z této mladické vzpoury mu pocházejí velmi tučné zisky. Otroci (rodiče) nemají přece nárok na otroky (děti), když je všechny oboje vlastní otrokářské zřízení.