Karate po II. světové válce přišlo na Západ jako praktická nauka buddhistická, v širším smyslu jako nauka východní (taoistická, konfuciánská). Jeho původní smysl, kterým bylo zlepšování povšechné bytostné kondice (zejména charakteru), a posléze pro úspěšné adepty poznání a osvobození, byl rychle odsunut do pozadí.
Od té doby se působnost karate potýká s nepochopením, a přesným opakem původního účelu. Většina příznivců si jej vyložila jako technickou způsobilost či pomůcku (zbraň) k ochraně a prosazování svého špatného charakteru, kterému východní aroma přidává v západním prostředí na atraktivnosti.
Vše se jeví ve zdánlivém pořádku. Potvrzují to sportovní a jiné úspěchy. Věkový průměr začátečníků se prudce snížil. Je to zcela v pořádku, když se děti a mládež věnují sportu, a neholdují alkoholu, drogám a konzumu. Díky za to.
Ale alespoň někteří starší cvičenci by se po absolvování sportovního tréninku mohli věnovat hlubšímu praktickému studiu karate. Pole výzkumu je obrovské a velice zajímavé, je však prázdné. Je to přední frontová linie, kde se nedostává vojáků. Země nikoho.
Prázdnota je podstatou všeho, všech jevů a věcí. Tak nějak lze po našem formulovat jedno z tvrzení karate (tj. kara – prázdnota).
Pouhé cvičení forem (kata) a základní techniky (kihon) bez doplnění vhodnými duševními stavy (vyššími) nevede k žádnému pozitivnímu vývoji. Ony vhodné vyšší stavy je nutné hledat. Napomáhají tomu typické pozice (postavení) karate. Svojí formou nutí vnitřní obsah do příslušných stavů. Je to nepřímé ovládání mysli.
Na to vše by měl přijít cvičenec sám, když cvičí základní postavení a pozoruje sebe. Nesmí se primárně zabývat fyzickým nebo psychickým (imaginárním) nepřítelem. Proto má cvičit hlavně sám v soukromí. Vztahovat postavení či pohyby k nepříteli, není v nijak vhodné. Působí to psychické potíže a mrzačí to cvičební projev (zejména techniku).
Chce to v soukromí vyzkoušet. Nesmí se cvičit pod vlivem unášení běžnými duševními stavy – nahrazovat bláto blátem. K vyššímu vývoji je potřeba lepší materiál, který se musí vytvořit. Jinak se cvičící osoba motá v kruhu, respektive ve spirále uváznutí a úpadku.
Je nutné změnit motivaci a přijmout příslušnou morálku. Hned se to nepodaří. Vytrvalost je podmínkou. Kdo je znechucen starým, musí vytvářet nové. Pouhá reflexe a kritika druhých zde nedostačují.
Nemyslete si, že tomu všemu rozumíte. Napřed je nutné toho dosáhnout a potom přijde ono správné porozumění. Jinak v nezpůsobilosti předem definovaný cíl omezuje jeho dosažení. Nemyslete si raději nic…