Z technických principů stavby a pohybu lidského těla, lze odvodit několik základních provedení úklon. Na základě tohoto poznání se lze zcela oprávněně domnívat, že ve východní historické tradici společnosti a její etikety, zejména čínské a japonské, hrály úklony velice důležitou roli.
Úklony jsou nejlepším vyjádřením společenské etikety, která harmonickým způsobem určuje systém fungování iniciativy, tak aby ve společnosti nedocházelo k vzájemným kolizím jednotlivců. Ve středověké tradici Východu, z části i Západu, bylo ve společenském styku nemyslitelné vzájemné ohmatávání a objímání osob. Dodržování diskrétního odstupu vycházelo z čistě praxe z důvodu zachování bezpečné bojové vzdálenosti, která zaručovala situační přehled při nečekaném útoku.
V západní středověké tradici byla vybraná pravidla chování víceméně součástí dvorních mravů a intrik. Po obyčejné poddané vždy stačily pouze primitivní projevy poslušnosti. Snad je z uvedeného zřejmé, že praktické studium úklon nebezpečně napadá západní systém masové manipulace občanské společnosti. A proto kvůli potížím z toho plynoucích nelze studium úkon doporučovat a ani uplatňovat, a nečetné výjimkami mohou být pouze jedinci, kteří jsou vedeni čistě vědeckým zájmem. Používání úklon může mimo společenské úhony rovněž působit úhony zdravotní, ale ty jsou s předešlými zcela zanedbatelné.
Hlavní účel úklon snad nejlépe vyjevuje čínský chi kung. Cvičte úklony, a pochopíte chi kung, a cvičte chi kung, a nemusíte pochopit vůbec nic. Lze se opět oprávněně domnívat, že zakladatelé velkých náboženství dobře chápali funkci úklon, a proto je do svých věroučných systémů zavedli.
Obřady a rituály plnily funkci zevního rámce vnitřního tréninku silového obsahu, kvality jeho náplně a vhodného usměrnění sil. Jakmile ztratily tento účel, staly se bezobsažnými i škodlivými, např. ve smyslu rutinního pokrytectví a pochybné morálky.
Avšak pozor, náboženská víra není náboženstvím a často produkuje fanatizmus, nezřídka kdy světovládného charakteru. Skutečné náboženství, lze-li to tak vůbec nazvat, začíná teprve po realizaci náboženského ideálu. A opět pozor, některá náboženství považují takovou realizaci za opovážlivost, kterou zakazují a trestají. Stačí jen nahlédnout do našeho osvíceného středověku, kdy takové opovážlivce vesele upalovalo. Také si uvědomte, že každý věk i každý režim, i ten nejvíce zvrácený, považuje sebe za osvíceného. Osvícenou demokracii nevyjímaje.
Úklony je možné procvičovat vstoje, vsedě na židli, nebo vsedě či kleče na zemi. Rejstřík možností je to jistě bohatý, a proto je vhodné si nejprve vybrat jeden typ úklon, a po pochopení jeho principu analogicky přejít k dalším.
Cvičení úklon je nejlépe provádět v soukromí, aby se cvičenec nevystavoval dotěrné zvědavosti a veřejnému posměchu. Také je možné navštěvovat prostředí, kde se úklony provádějí jako součást etikety, rituálů či obřadů.
Duše romantické mohou navštěvovat třeba kostely nebo mešity. Praktické povahy mohou navštěvovat tělocvičny, ve kterých se provozují východní bojová umění. Je nutné si však dát v těchto místech pozor na stereotypní provádění úklon, které obvykle nevykazují žádnou lepší kvalitu, a také se chránit před ideovou indoktrinací.
Princip úklon je podstatou všech pohybů a cviků. Tento princip lze odhalit buď přímo praktikováním úklon nebo nepřímo praktikováním cviků.
Ohledně karate, Funakoshi Gichin postuloval, že karate začíná a končí s respektem (rei), etikou a etiketou. To, jak karate u nás dopadlo, jak bylo zničeno a transformováno na svůj opak, nebo na ještě něco horšího, je toho důkazem. Karate se u nás neubíralo k obnově respektu, ale k něčemu jinému, a tak skončilo spolu s koncem respektu.
Děkuji autorovi článku za toto téma. Mohu potvrdit, že cvičení úklon má dalekosáhlé účinky. Jsou myslím užitečnější a psychosomaticky blahodárnější, než třeba kopy prováděné ve výskoku, či jiné silově a pohybově náročné cviky a techniky.
Můžeme cvičit úklony s různým záměrem a důležitá je náplň mysli, která se, mimo jiné, úklonami poměrně rychle stabilizuje. Ozdravný a opravný účinek úklon nelze přehlížet. Dají se jimi rehabilitovat bolestivá záda, harmonizovat tělesné energie, snižovat napětí. Také se jimi můžeme duševně osvěžit a dokonce až obšťastnit. Záleží na způsobu provedení, na pečlivosti apod. Mohou být pomalé, svižné, uvolněné, silové, se zapojením paží, s odlišným postavením nohou, lze mít zavřené nebo otevřené oči atd. Stojí za to vyzkoušet všechny varianty, které cvičícího napadnou. A když bude pozorný, všimne si řady zajímavých souvislostí.
Myslím, že úklony přispívají k rozvoji pokory a umenšení ega, čímž se jejich cvičení stává nejen osobně, ale i společensky prospěšné.
Ohledně umenšování tzv. ega se jedná o malování čerta na zeď, který veskrze ovládá západního civilizovaného a kulturního člověka (občana). Pokud na něj byť nepřímo poukážeme, čert se okamžitě čertí a nabývá na síle. Tzv. ego je civilizační patvar vědomí, který umožňuje průmyslové využívání a zneužívání lidských bytostí a přírody. Je nutnou duševní výbavou každého lidského kusu chovaného v průmyslových velkochovech lidí. Jelikož je u takto zmrzačených občanů tento patvar ztotožňován s podstatou jejich vědomí a bytí, je brutálně chráněn jejich pudem sebezáchovy.
Lze to připodobnit molekulární struktuře hmoty, kdy každá jednotlivá molekula svojí nesnášenlivostí žárlivě chrání svoji individuální pozici, a tím se všechny molekuly udržují ve struktuře, která vytváří hmotu, a její možnosti zpracovatelnosti a využitelnosti.
Vzájemnému udržování molekul v nesnášenlivých pozicích říkáme „demokracie“ a jejich vzájemnému vymezování a omezování „svoboda“.