Ve výchově, výcviku a vzdělání se minulosti odehrál úžasný podvod. Je sporné, zda se jej dnes v 21. století již podařilo napravit. Musí to posoudit zejména ti, kteří jsou dnes účastni ve výchovném a vzdělávacím procesu.
Výchova, výcvik a vzdělání se obvykle týkají hlavně mladé generace. Pokud však tyto náležitosti mladé generaci poskytuje zkažená starší generace a navíc špatným způsobem, je nemožné vychovat mladší generaci lepší, než je ta starší. Veškeré výchovné, výcvikové a vzdělávací procesy pak ztrácejí svůj pravý smysl. Degenerovat můžeme bez špatné výchovy, výcviku a vzdělání sami, a možné lépe a méně.
Gravitační (degenerační) spád, kterému jsou společnost i všichni jedinci obvykle zcela podřízeni, působí v lidské mase téměř zcela bez jejího povšimnutí. V západním prostředí se jím zabývali a zabývají pouze ojedinělí jedinci, kteří však narážejí na mocný zlovolný odpor svého prostředí. Jedním takových osob byl například geniální Nikola Tesla.
Řada Teslových vynálezů je pečlivě utajována a tajně využívána určitými skupinami osob, které třímají moc nad zbývající společnosti. V jejich zájmu jistě není poskytovat společnosti správnou výchovu, výcvik a vzdělání, neboť jejich moc by tím byla ohrožena. Samotnou konzumní společnost ostatně nic takového vůbec nezajímá. V denním shonu, který hospodářská společnost aktivně se svými hospodáři spoluvytváří, to není ani možné. A tak je vše v naprostém pořádku. Jsou to vaše zájmy, které vás suverénně zničí.
Z řetězu výchovy, výcviku a vzdělání se například bez povšimnutí veřejnosti podařilo vyjmout výcvik. Dalším významným opatřením umělé civilizační degenerace (genocidy) společnosti bylo výlučné zaměření výchovy a vzdělání na druhé osoby, nikoliv na osobu vlastní. Proto dnes máme například profesionální učitele, kteří vychovávají a vzdělávají žáky, ale nikdy nevychovávali a nevzdělávali sama sebe. Výchovu a vzdělání jim poskytovali jiní, stejně deformovaní pedagogové.
Společnost je ovládána na základě pokrytecké schizofrenie. Pokud se vaše činnost týká námezdní výdělečné činnosti, máte se chovat tzv. profesionálně, tj. způsobem, za který jste placeni. V tzv. volném čase se pak můžete vyžívat, jak chcete, ovšem pouze v rámci norem platných zákonů, trestněprávních postupů, policejních opatření, a samozřejmě za peníze, které jste si vydělali profesionálním pokrytectvím.
Každý slušný (poslušný) občan je schizofrenním paranoikem, který to o sobě neví. Pouze u těch neposlušných (neslušných) se to projevuje více. Máme pak schizofrenní paranoiky, kteří nevyžadují dozor a kontrolují svoji chorobu v rámci norem sami a potom ony bezprizorní, u kterých bývá dozor někdy nutný (duševně vyšinutí, kriminálnici, alkoholici, narkomani, bezdomovci aj). Není to však vůbec nijak horké, neboť asociální spodina společnosti (luza, chátra) je opačným pólem vládnoucí elity, která se o ni opírá. Je to logicky dáno gravitačním spádem od nejhořejšího extrému k nejspodnějšímu.
Učitelé by měli primárně vychovávat, prakticky cvičit a teoreticky vzdělávat sebe sama. Měl by to být celoživotní proces každého člověka, plynule předávný z jedné generace na druhou.
Možná se dnes poměry ve školství již změnily nebo mění k lepšímu a žáci, studenti a učitelé se již učí jak učit, vychovávat a vzdělávat sami sebe. Starší poválečně generace minulého století nic takového nezažily. Nedojde-li ke změnám, nebude-li výchovný, výcvikový a vzdělávací proces správně napraven a narovnán, nelze ve společnosti očekávat vůbec žádnou skutečnou změnu k lepšímu. Zatím je zřejmé, že hospodáři lidského velkochovu a ani samotný lidský velkochov o nic takového nejeví vůbec žádný zájem.